Що таке якісна дошкільна освіта: опубліковано огляд показників та практичні поради їхнього впровадження

Ключові показники якості дошкільної освіти, критерії їхнього досягнення та впровадження в розрізі щоденної діяльності дітей – про це йдеться у публікаціях «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти». Матеріали розроблено Міністерством освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» й опубліковано на сайті МОН.

Серед ключових показників якості, про які йдеться у публікаціях, такі:

  • доступність освітніх послуг;
  • кваліфіковані й мотивовані педагогічні кадри;
  • організація освітнього процесу;
  • моніторинг та оцінка;
  • управління і фінансування системи освіти.

Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе управлінцям та педагогам сфери дошкільної освіти розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління.

Наприклад, у показнику «Організація освітнього процесу» міститься два критерії: цілісний розвиток дитини і співпраця. В основі якісної освітньої програми лежить цілісне бачення з орієнтацією не тільки на когнітивний, а й на емоційний, соціальний і особистісний розвиток дитини. Така освітня програма дає змогу дітям повністю розкрити свій потенціал. Якісний освітній процес є можливим лише за тісної співпраці педагогів із дітьми, колегами та батьками, щоби розкрити попередній досвід, здібності та нахили кожної дитини.

У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня.

За допомогою цієї публікації педагоги, управлінці та батьки можуть переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей. Наприклад, для гри варто не лише виділити час у розкладі, але і обладнати затишний та доступний ігровий простір, а педагогам – розуміти, коли втручатися у процес не варто, а коли потрібно запропонувати нові ідеї.

Публікація «Що таке якісна дошкільна освіта» ставить дитину у центр уваги, зважаючи на практику гуманістичної педагогіки. Матеріал допоможе відповісти на такі питання, як:

  • якою має бути взаємодія між педагогами та дітьми?
  • як організувати життя дітей таким чином, щоби воно було цікавим для дитини, спонукало її досліджувати, думати, реалізовуватися?
  • як можна використовувати діалог із дитиною для розвитку її мислення?
  • як зробити процес знайомства з книжками цікавим і захоплюючим?
  • як розпочати використовувати гнучке планування?

Публікації містять огляд Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми. Цей документ створено й затверджено у 2014 році Робочою групою Європейської комісії з питань розрозроблення відповідних показників. У публікаціях представлено ключові показники, які забезпечують якість освіти і визначають її місце в широкому соціальному контексті. Інформація співвідноситься з Міжнародними показниками якості дошкільних освітніх програм та Міжнародною методикою оцінювання якісної дошкільної освіти ECERS. Публікації стали частиною процесу створення Концепції розвитку дошкільної освіти в Україні.

Нагадаємо, що Міністерство освіти і науки спільно з ЮНІСЕФ Україна презентували контент-платформу і чат-бот НУМО про важливість дошкільного розвитку.

Окрім того, оприлюднено затверджений Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні. «Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі освіти – стартовою платформою особистісного розвитку дитини. Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання та солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей дошкільного віку», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

За матеріалами сайту МОН України

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *