Використання наскрізних змістових ліній освітніх програм на уроках української мови і літератури

Сучасний урок української мови чи літератури – це урок життя, на якому формується компетентність мовця, національна свідомість, духовно багата мовна особистість, ціннісне ставлення до того, що відбувається навколо. У пам’яті лишається те, що має емоційне позначення. Саме наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності. З огляду актуальності вищесказаного, темою чергового районного семінару вчителів української мови та літератури було «Використання наскрізних змістових ліній освітніх програм на уроках  української мови і літератури», який відбувся на базі Лугівської ЗОШ І-ІІІ ступенів серед неповторної природи мальовничих Карпат неподалік величної Говерли.

Педагогічний колектив гостинно зустрів учасників семінару, а директор школи М.В. Бочкор презентувала присутнім освітній заклад. Методист РМК Т.М. Федосенко, керівник семінару, ознайомила з планом роботи, наголосила на актуальності та інноваційності запланованих заходів.

Світ науки і техніки активно розвивається, з кожним днем потік інформації зростає. Отже, зростає і обсяг навчального матеріалу, який учень має засвоїти. Тому завдання педагога ‒ максимально оптимізувати і структурувати новий матеріал, зробити його наочним і зрозумілим. Ці уміння показала вчитель Сенькович Тетяна Василівна, адже переконана, що саме завдяки використанню ментальних карт вчителем можна вирішувати такі питання. Це схеми, які наочно подають різні завдання, тези, взаємопов’язані та об’єднані якоюсь спільною ідеєю, зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі. Ментальні карти можна застосовувати у різних сферах розумової діяльності, зокрема для підготовки планів, творчих проектів, різноманітних тренінгів. Учителька, детально пояснюючи теоретичний матеріал, представила також і приклади створених ментальних карт та їх практичне застосування під час уроків української мови та літератури. Крім того, учасники семінару, працюючи в групах, мали можливість самі створити конспект уроку з української літератури в 9 класі за підсумками вивчення творчості Т.Шевченка у формі ментальної карти. Робота в групах дала можливість кожному учаснику запропонувати свої варіанти вирішення поставленого завдання та зрозуміти, що ментальні карти в освіті – сучасний і компактний спосіб викладення навчального матеріалу, який зробить будь-який урок цікавим і пізнавальним, а також дозволить учням краще засвоїти матеріал.

Надзвичайно цікавим був етап семінару, на якому і молоді, і вже досвідчені педагоги познайомилися із грою «Кросенс» – асоціативною головоломкою нового покоління, асоціативним ланцюжком, що складається з дев’яти   картинок. Зображення розташовують так, що кожна  картинка має зв’язок із попередньою і наступною,  а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Учасники семінару у ролі учнів спробували розгадати розроблені Тетяною Василівною кросенси за творчістю Івана Франка та Лесі Українки,  зробили висновки, що дана гра є прекрасним засобом перевірки знань учнів, а також розвитку їх логічного і творчого мислення. Такі асоціативні головоломки можуть бути використані на будь-якому етапі уроку залежно від конкретної методичної мети.

Наступним етапом семінару став майстер-клас з української мови, який провела досвідчений учитель, заступник директора з навчально-виховної роботи Шорбан Оксана Василівна. Використовуючи інтерактивні вправи «Коло ідей», стратегію «РАФТ», вона дала зрозуміти, що навчання має бути цікавим. Для учня це означає посильним і успішно-результативним, для вчителя – радісним. Безперечно, існує безліч технологій, прийомів і методів, за допомогою яких можна реалізувати наскрізні лінії програми та розвивати компетентності. Проте зробити навчальний процес більш ефективним дає можливість саме ігрова технологія. Учасники семінару, виконуючи поставлені завдання, захоплено працювали в групах та парах, створювали власні мовознавчі казки, висували й доводили думки, презентували роботу, оцінюючи її ефективність. Нові ролі в ігровій формі захопили вчителів-учнів, бо подарували радість і захоплення, несподіванку й таємницю, викликали інтерес та бажання вчитися, пізнавати нове й застосовувати на своїх уроках.

Позакласний захід «Мамо! Схиляю голову перед тобою», підготовлений Зварич І.П. та учнями школи в переддень Дня матері,  не залишив байдужим жодного, адже був емоційним та душевно-зворушливим.

Підводячи підсумки семінару, всі погодилися, що, безперечно, рольові ігри, ігри-головоломки, ігри-естафети – все це потрібно використовувати в навчанні, але періодично чергуючи. Це як певний елемент тренінгу: інформація – і відразу ж закріплення на практиці в доступній формі. Для ефективного застосування цих методів варто глибоко вивчити весь необхідний обсяг матеріалу і старанно спланувати свою роботу, щоб досягти поставленої мети. Майстер-класи вчителів Лугівської ЗОШ І-ІІІ ст. якнайкраще показали словесникам вміння застосовувати сучасні прийоми й методи навчання на уроках української мови та літератури, їх допомогу в реалізації наскрізних ліній освітніх програм.


Переглядів: 1 968

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *