Національно – патріотичне виховання
Розпорядження КМУ від 09.10.2020 №1233-р “Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1233-2020-%D1%80#Text
Постанова КМУ від 09.10.2020 №932 “Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2020-%D0%BF#Text
Лист МОН від 18.09.2020 №6/1144-20 “Про проведення семінарів-тренінгів Школи виховників джур гри «Джура»” Лист МОН від 18.09.2020 №61144-20 Про проведення семінарів-тренінгів Школи виховників джур гри «Джура»
НАКАЗ МОН від 11.09.2020 №1134 “Про проведення у 2020/2021 навчальному році Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)” НАКАЗ МОН від 11.09.2020 №1134
Розпорядження КМУ від 05.08.2018 № 965-р “Про заходи з відзначення у 2020 році Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/965-2020-%D1%80#Text
Розпорядження КМУ від 20.11.2019 №1096-р “Про затвердження комплексного плану заходів із належного вшанування пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1096-2019-%D1%80#Text
Наказ МОН від 24.09.2019 №1233 “Про проведення ІІІ всеукраїнського (фінального) туру Всеукраїнського конкурсу “Інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу” Наказ МОН від 24.09.2019 №1233
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
У п’ятницю, 4 листопада 2022, учні 5-8 класів Костилівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів взяли активну участь у шкільному етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”). На грі були представлені класи-рої, які відрізнялися своїм прапором, емблемою. Вихованці представляли свій рій девізом, речівкою та піснею. Під пильним оком журі проводилися змагання між класами-паралелями. В кінці змагань були визначені призові місця роїв, які були нагороджені грамотами, а усі інші – подяками за активну участь.
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
ЩО ДЛЯ МЕНЕ Є ДЖУРА?



































В рамках Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл “(“Джура”) в Рахівському закладі загальної середньої №1 освіти відбувся конкурс “Ватра”. У цьому конкурсі серед роїв старшої групи переможцем став рій “Козаки-воїни” (10-В клас, виховник Капчук Л.М., ройова Вішован Діана). #ватра_2022#джура_2022
У цьому конкурсі серед роїв середньої групи переможцем став рій “Запорожці” (8-А клас, виховник Слюсарчук С.В., ройовий Лета Юрій). #ватра_2022#джура_2022
Навчально-польові збори Рахівської територіальної громади.
В закладах загальної середньої освіти Рахівської територіальної громади проведені навчально-польові збори (далі Збори), що стали підсумком знань школярів з предмету «Захист України». У Рахівському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 Збори проведені 4-6 травня 2022 року, в інших освітніх закладах 11-13 травня 2022 року.
Предмет «Захист України» − важлива складова військово-патріотичного виховання шкільної молоді, що особливо актуально в умовах російсько-української війни.
До Вашої уваги представлено фото і відеоматеріали проведення начально-польових зборів у Діловецькому закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Рахівської міської ради.
“СОКІЛ” (“ДЖУРА”)
Цілі і завдання
загальнонаціональної гри
Метою гри є військово-спортивне і національно-патріотичне виховання української молоді на основі традицій українського козацтва:
- виховання нових поколінь України у дусі відданості Батьківщині та її народу на основі відродження національних і загальнолюдських духовних і моральних цінностей;
- виховання у молоді глибоких і твердих національно-патріотичних переконань, підготовка молоді до творчої праці, до військової служби та захисту своєї Батьківщини шляхом залучення до оборонно-масової та військово-спортивної патріотичної роботи;
- формування і виховання, спираючись на національні козацькі педагогічні традиції, у юнаків і дівчат високих морально-психологічних якостей; мужності, сміливості, рішучості, відваги, стійкості, дисциплінованості; ініціативності;
- виховання духовно та фізично розвиненого юного покоління українців на історично сформованих засадах козацького світогляду та здорового способу життя.
Завдання змагань:
- фізичне, соціальне, розумове та духовне виховання молоді на основі козацьких морально-світоглядних цінностей.
- вшанування геройського чину борців за незалежність Української держави;
- формування серед молоді засад здорового способу життя засобами туризму, спорту, патріотичного виховання;
- популяризація серед молоді військово-прикладних видів спорту, активних способів дозвілля, історії визвольних змагань та української військової традиції.
Змагання полягають у проведенні комплексних командних ігор військово-спортивного, культурно-інтелектуального та патріотичного спрямування, на обласних та всеукраїнському етапах, в ході яких відбувається відбір кращих команд та визначення переможців.
Етапи і конкурси
Змагання і конкурси Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») проводяться щорічно в три етапи:
- Шкільні змагання;
- І етап — районні (міські);
- ІІ етап — обласні та Київський міський;
- ІІІ етап — Всеукраїнський.
Орієнтовна програма фінальних етапів
Залікові змагання: «Впоряд», «Перетягування линви», «Туристсько-спортивна смуга перешкод», «Стрільба», «Рятівник», «Лава на лаву», “Інтелектуальна гра-вікторина «Відун», змагання «Пластун», «Бівак», творчо-мистецький звіт «Ватра» тощо.
- Інтелектуально-мистецький комплекс «Козацькі забави»
- Творчо-мистецький звіт «Ватра»
- Інтелектуальна гра-вікторина «Відун»
- Інтелектуально-творче завдання «Пластун» за методикою квестів
- Конкурс звітів про Добре діло
- Ватра знайомств «В колі друзів»
- Концерти за участю митців і аматорів
- Перегляд і обговорення документальних та художніх фільмів
- Етно-дискотеки
- Майстер-класи з народної творчості
- Фізкультурно-спортивний комплекс «Козацький гарт»
- Козацька забава «Перетягування линви»
- Звитяжні змагання «Лава на лаву»
- Ранкова руханка, спортивні ігри (футбол, волейбол, баскетбол, шахи та ін.)
- Туристсько-спортивний комплекс «Козацькими стежками»
- Туристсько-спортивна смуга перешкод
- Радіальні походи та екскурсії
- Таборування (бівак)
- Рейд-походи
- Військово-прикладний комплекс «Козацька звитяга»
- Конкурс строю та пісні «Впоряд»
- Стрільба із пневматичної зброї «Стрільба»
- Тактична гра на місцевості з елементами топографії та орієнтування «Теренова гра»
- Ознайомлення з умовами розміщення та екіпіруванням військовослужбовців, зразками військової техніки, стрілецької зброї та боєприпасів, показові заняття з основ тактичної медицини
- Тренування дій на вогневому рубежі: підготовка до виконання вправ стрільб з автомата АК-74, розбирання та збирання зброї; практичне виконання стрільби з АК-74
- Проведення ранкової та вечірньої збірок — «Козацького кола»
- Організація охорони наметового містечка з елементами вартової служби, тренування в режимі «екстрим»
- Медично-рятувальний комплекс «Козацька безпека»
- Надання першої медичної допомоги та транспортування потерпілого «Рятівник»
- Порядок дій при надзвичайних ситуаціях
- Майстер-класи з гасіння умовної пожежі, дії підрозділів ДСНС; дії громадян у сприянні охороні громадського порядку та державного кордону
- Суспільно-державницький комплекс «Українська самостійна соборна держава»
- Церемонії урочистого відкриття та закриття таборування
- Парад учасників з нагоди урочистого відкриття та закриття етапів гри
- Виконання доброї справи під час таборування
- Організація та проведення нарад, навчальних семінарів, гутірок з ройовими, керівниками роїв, виховниками, таборовою старшиною
Долучення ветеранів до гри
Рекомендації розроблено фахівцями Українського державного центру національно-патріотичного виховання (УДЦНПВ) у рамках співпраці з Міністерством у справах ветеранів України.
Ветерани можуть проводити роботу з учнівською молоддю в національно-патріотичному дусі виконуючи функції: виховників; членів штабу (міського, районного ОТГ, обласного, всеукраїнського); суддів; інструкторів; таборових старшин та волонтерів.
Національно – патріотичне виховання в Костилівській ЗОШ І-ІІІ ступенів
Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти в цілому. У зв’язку з цим національно-патріотичне виховання є важливою складовою освітнього процесу.
Що ж таке патріотичне виховання в сучасному розумінні? Це планомірна виховна діяльність, результатом якої є почуття патріотизму, тобто любові до рідної землі, Батьківщини, держави, культури, традицій, відповідальність за природу, національна самосвідомість і гідність, потреба зробити свій внесок у долю Батьківщини, прагнення праці на благо рідної країни, її народу.
Тому з метою обміну досвідом щодо вдосконалення національно-патріотичного виховання згідно Концепції Нової української школи на базі Костилівської ЗОШ І-ІІІ ст. було проведено районний семінар заступників директорів з виховної роботи на тему «Формування патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності у процесі реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання школярів». Його розпочала директор школи І.П.Біроваш разом зі своїми заступниками Л.П.Бобота та Н.І.Міськовою, привітавши присутніх гостей у стінах школи, ознайомили з особливостями закладу та педагогічним колективом. Мету та план проведення семінару озвучила Т.М. Федосенко, методист РМК, акцентуючи увагу на основні напрямки реалізації оновлених Стратегії та Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України.
Присутніх було запрошено на виховні години у 6–А клас (класний керівник Г.Я. Веклюк) та у 8–А клас (класний керівник Г.Ю.Тодер). Учителі та учні не залишили байдужими жодного з гостей, викликали яскраві позитивні емоції, повагу та неабиякий захват своєю активністю та співпрацею впродовж занять. Присутні побачили творчий підхід класного керівника до реалізації теми, мети та завдань виховної години у 6 – А класі «Україна – країна, в якій я живу». Учні зрозуміли, що патріотизм – одна із якостей людського характеру, що керує людською свідомістю, заставляючи робити великі вчинки в ім’я своєї Батьківщини. Потрібно любити рідну мову, історію та культуру українського народу, мати почуття національної самосвідомості. Тодер Г.Ю., класний керівник 8 – А класу, на виховній годині «Україна – країна героїв» зуміла охопити всі аспекти та сучасні вимоги освітнього процесу. Їй дійсно вдалося запалити в серцях юних патріотів іскру готовності служінню рідній землі, самопожертви заради інших людей.
Сьогодні, в умовах українських реалій, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні і зусиллями українських військових відстоює свободу і територіальну цілісність, національно-патріотичне виховання набуло пріоритетного значення. Надзвичайно важливим є уміння педагогів весь освітній процес організувати таким чином, щоб насичити його ідеєю патріотизму, якою б одухотворювався кожен вихованець. Це вимагає від педагога, виховника, наставника підвищення його професіоналізму саме у цьому аспекті. З цією метою учасникам семінару було представлено змагання двох команд учителів в інтелектуальній грі брейн-ринг на патріотичну тематику «Ігри патріотів», яку підготувала і провела заступник директора з виховної роботи Н.І. Міськова. Особливо вразило всіх присутніх представлення домашнього завдання – виготовлення колажу «Село моєї мрії». Учасники команд «Берегиня» та «Цвіт України» представили цікаві проєкти щодо економічного та соціально-культурного розвитку села Костилівка в майбутньому. Зокрема, зацікавив проєкт побудови на території села нової сучасної школи, який представив учасник гри з команди «Цвіт України», учитель історії та правознавства І.Д.Миланюк, а також відновлення маршрутів залізничною колією та реставрація «станції-привиду» Берлибаш, що емоційно презентувала Пластун В.В., вчитель української мови і літератури. Непомітно плинув час, у перервах між етапами гри члени журі підбивали підсумки щодо кількості набраних балів кожної з команд. А учасники вокального ансамблю «Чародійниця» під керівництвом учителя музичного мистецтва В.М. Ковач талановито виконували одну за одною пісні на патріотичну тематику: «Це моя земля», «Свято»», «Мій рідний край», «Карпати»… Дзвінко лунали пісні про квітучу Україну, рідні гори Карпати, в залі панувала святкова атмосфера, і серце кожного учасника семінару сповнювалося почуттям гордості за нашу державу, почуттям любові до рідної карпатської землі. Журі оголосило результати: перемогла «дружба» – обидві команди набрали однакову кількість балів за виконання завдань.
Надзвичайно приємні враження залишила екскурсія по школі. В коридорах закладу були виставлені естетично оформлені учнівські роботи. Костилівська ЗОШ І-ІІІ ст. може пишатися своїми юними художниками, дизайнерами, фотографами, майстрами народних промислів. Це – блискучий результат естетичного виховання, що так само займає важливе місце в освітньому процесі. Учасники семінару висловили вдячність адміністрації школи та педагогічним працівникам за професіоналізм, творчий підхід до реалізації теми, мети та завдань заходів, а також за вагомий особистий розвиток та прагнення до самовдосконалення. Згуртованість колективу школи, адміністрації, учнів зробили показові заходи справжнім святом. Особливу подяку було висловлено головним його «винуватцям» – заступнику директора з виховної роботи Н.І. Міськовій, педагогу-організатору Н.М.Друляк, класним керівникам, з побажаннями їм натхнення і успіхів у вихованні відданих, зацікавлених у вивченні рідної мови та глибокого розуміння історії свого народу і культури, національної ідентичності, самобутності юних патріотів.
Аналізуючи побачене, заступники директорів з виховної роботи шкіл району відзначили, що у цьому закладі освіти використовуються сучасні підходи до організації роботи з класними керівниками, учнівським самоврядуванням, простежується співпраця між колегами, готовність до впровадження та вдосконалення форм і методів виховання. Процес формування громадянина-патріота ґрунтується не лише на набутті визначеної сукупності знань, умінь та навичок, певних моральних норм і цінностей, а й вихованні власним прикладом любові до мови, звичаїв, традицій, до рідної землі, своєї малої батьківщини, школи, людей, гордості за свою незалежну, цілісну і єдину державу – Україну.
У Квасах вшанували пам’ять Карпатських січовиків
Сьогодні, 14 березня 2019 року, в селі Кваси відбулося вшанування пам’яті невинноубієнних жителів Рахівщини та Тячівщини з нагоди 80-ї річниці проголошення Карпатської України, в яких взяли участь вчителі та школярі з Квасівської ЗОШ І-ІІІ ст., Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №2, Діловецької ЗОШ І-ІІІ ст., заступник голови Рахівської районної ради Іван Копич, начальник віділу культури Рахівської РДА Володимир Шепета, методист відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА Василь Писар.
Після виконання Гімну України, присутні віддали шану загиблим та поклали квіти до пам’ятного хреста.
У своєму виступі Іван Іванович підкреслив ту історичну роль, яку відіграла Карпатська Україна у творенні сучасної незалежної України, та наголосив на важливості вивчення історії рідного краю.
Учениця Діловецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Любов Чуркіна, в пам’ять про загиблих, виконала пісню «Пливе кача по Тисині…», а учні та вчителі Квасівської ЗОШ І-ІІІ ступенів проспівали молитву «Отче наш».
Закатовані прихильники Карпатської України поховані на Нижньому Квасівському цвинтарі 20 березня 1939 року.
П’ятеро закатованих було з Ділового: В. Тимочук, І. Полянчук, Ф. Рознійчук (батько Марка Бараболі), М. Мендришора (Циганин), і наймолодший 19-ти річний чотар І. Годван; та двоє з Тячівщини – греко-католицький священик о. Купар та вчитель В. Небола.
У 2018-2019 році в Україні та за її межами широко відзначають
100-річчя визначних подій української історії
22.01.2019 року в рамках Всеукраїнської військово-патріотичної дитячо-юнацької гри „Сокіл” („Джура”), з ініціативи учнів куреню „Опришки ім. Олекси Довбуша” Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 та за підтримки відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА проведено зимовий збір куренів району, приурочений 100-ій річниці з Дня підписання Акту Злуки УНР та ЗУНР та 100-річчя з дня проголошення утворення Гуцульської республіки. Участь у заході взяли керівники Рахівської районної ради – голова Дан В.І. та заступник голови Копич І.І., голова Ясінянської селищної ради Зелінський Е.Ф., представники районного штабу гри „Сокіл” („Джура”).
Зимовий збір відбувався в чотири етапи. Перший етап – „Зустріч друзів” пройшов у формі урочистого представлення, де взяли участь представники куренів Богданської ЗОШ І-ІІІ ст., Лазещинської ЗОШ І-ІІІ ст., Чорнотисянської ЗОШ І-ІІІ ст., Квасівської ЗОШ І-ІІІ ст. та Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1. ІІ етап – „Прапор Єдності” – символічне утворення та скріплення „Прапора Єдності: УНР-ЗУНР – Гуцульська республіка”, яке закріплено складанням відповідного символічного акту. ІІІ етап – „Коло гідності і честі”, під час якого, утворивши коло, учні виконали гімн України та молитву за Україну в супроводі салюту почесної варти. ІV етап – „Час спілкування”, де учні, учасників гри, у неформальній обстановці спілкувалися з керівниками району.
В Ужгороді підбито підсумки обласного конкурсу «Захисники України: історія і сьогодення
1 грудня, напередодні Дня Збройних сил України, у Закарпатському обласному палаці дитячої та юнацької творчості „ПАДІЮН” відбулося нагородження переможців обласного конкурсу літературних творів, творів образотворчого мистецтва та фоторобіт „Захисники України: історія та сьогодення”.
Конкурс розпочався у жовтні 2018 року до Дня захисника України й пройшов у кілька етапів – від шкільного до обласного. Четвертий рік поспіль проводиться він з ініціативи департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації і дає можливість учням 5 – 10 класів закладів загальної середньої та позашкільної освіти випробувати свої творчі здібності у чотирьох номінаціях: „Лист”, „Вірш”, „Малюнок”, „Фоторобота”.
Крім школярів та їх педагогів, на свято були запрошені солдати-строковики Національної гвардії України, Петро Марко, заступник військового комісара – начальник відділу по роботі з особовим складом та громадськістю Закарпатського обласного військового комісаріату, 20 педагогів, які брали участь в антитерористичній операції на сході України, у тому числі й представники вчительства Рахівщини: Катеринюк В.В. із Рахівської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Лофердюк І.І. із Діловецької ЗОШ І-ІІІ ст., Петльоха О.В. із Великобичківської ЗОШ І-ІІ ст.№3, Микулець В.В. та Полянчук І.М. із Росішківської ЗОШ І-ІІІ ст. Почесним гостем свята була мати Героя України Олександра Капуша з м.Ужгород – Людмила Капуш.
4 переможці районного та учасники обласного етапів конкурсу зі своїми керівниками також взяли участь у підсумковому святі в м.Ужгороді. Приємно, що на обласній сцені вітали й Криницю Софію-Марію Олександрівну, ученицю 8-А класу Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, та Бочкор Андріану Русланівну, ученицю 7 класу Рахівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4, вихованку Рахівського РБДЮТ, які отримували дипломи та заохочувальні призи обласного етапу конкурсу у номінаціях «Лист солдату» та «Малюнок» – годинники, як нагадування про цінність кожної хвилини життя, кожної миті для творчості і добрих справ. Вітаємо наших лауреатів та їх керівників – вчителя української мови та літератури Гощук Мирославу Василівну та керівника гуртка Ліщук Марину Іванівну, які за розвиток творчих здібностей школярів нагороджені грамотами департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА.
Усі діти-учасники урочистостей традиційно отримали солодкий подарунок – коробку цукерок „Ужгород”.
Яскраві вокальні й танцювальні номери від вихованців „ПАДІЮНу”, а також вірш «Жінко, чого ви плачете?» Тодер Павли, вихованки зразкового драматичного колективу «Юність» Рахівського РБДЮТ (керівники Олеся Волощук) органічно підсилювали емоційне й змістове наповнення свята, не залишили байдужим жодного глядача. А у фойє позашкільного закладу можна було ознайомитися з малюнками учасників ІІІ етапу конкурсу, роботами переможців конкурсу.
Системність у роботі з питань національно-патріотичного виховання – результат цілеспрямованої співпраці керівників, педагогів та вихованців
22 листопада на базі Верхньоводянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 відбувся районний семінар-практикум класних керівників. Його учасників вітали директор І.Д. Тернущак, заступники директора: з навчально-виховної роботи – О.Г. Лета, О.Д. Сойма, з виховної роботи Н.П.Пукман. Керівник семінару-практикуму Т.М. Федосенко, методист РМК, ознайомила учасників із планом заходів та акцентувала увагу класних керівників району на висвітлення питання національно-патріотичного виховання як засобу формування громадянської позиції учнівської молоді під час роботи семінару з метою поповнення арсеналу методів і прийомів у виховній роботі.
Одночасно проводилися виховні години у 5-А, 11-А класах та позакласний захід у 10-Б класі. Класний керівник О.І.Лета на високому фаховому рівні провела годину спілкування «Ми – діти твої, Україно!». Відповідно до вікових особливостей було використано різні форми роботи. Серед них особливо захоплюючими були прийоми «Театралізоване дійство», «Квітка-семицвітка» та віночок пісень у виконанні п’ятикласників. У 11-А під керівництвом класного керівника С.І.Вурсти відбувся своєрідний підсумок екскурсійних поїздок містами України. Одинадцятикласники демонстрували калейдоскоп культурно-історичних коментарів та враження від відвіданих визначних історико-культурних пам’яток Києва, Львова, Хмельницька, Кам’янець-Подільська, Умані, Хотина, замків Ужгорода й Мукачева. Присутні отримали шквал емоцій і позитиву від побаченого на виховній годині «Культурна спадщина українського народу. Сім чудес України».
Класний керівник 10-Б М. М. Бадюл зі своїми вихованцями демонстрували фрагмент театралізованої вистави за повістю І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я». Акторська майстерність, творчий підхід, сценічні реквізити розкривали сутність теми «Дружна сім’я – першоджерело людського буття». Гості відзначили тісну співпрацю класного керівника і вихованців, роботу з обдарованими дітьми, яка приносить позитивні результати.
Наступним заходом було проведення заступником директора з виховної роботи Пукман Н.П. урочистої загальношкільної лінійки, присвяченої 5-ій річниці революції Гідності і Свободи «Їм у віках судилося безсмертя» та покладання квітів загиблим героям. Попри те, що це не нова форма роботи, але все ж необхідна в сучасному виховному процесі довели присутнім усі її учасники. Позитивних емоцій і вражень додали Аліна Бережанська, учениця 11 класу та вчитель М.-Богдана Медвідь виконанням пісень «Повертайтесь живими», «Боже, великий, єдиний…», флешмоб учнів 4-х класів під керівництвом педагога-організатора О.В.Медвідь.
Після лінійки усі учасники семінару відвідали тренінг у 8-А класі на тему «Моя Україна в серці єдина», який вміло підготували та провели соціальний педагог І.М.Тернущак та класний керівник Н.М.Ткач.
Заключним акордом семінару була панорама «З Україною в серці», що складалася із чітко продуманих короткометражних фрагментів загальношкільних виховних заходів, які проводяться в закладі освіти із вересня по травень учнями та класними керівниками 6-11 класів.
Вересень представляли учні 7-А класу зі своїм класним керівником Г.О.Лукан. Продумані, вдало підібрані декорації та відеоролики створювали антураж моторошної дійсності до Дня пам’яті фашизму, жертв Бабиного Яру. Світлою нотою колажу був танок голубів і земна куля до Міжнародного дня миру. День захисника України, українського козацтва представляли учні 7-Б класу та класний керівник В.В.Коперльос, до них долучилися й 4-і класи для інсценізованого поклоніння козаків Богоматері під час ворожих нападів.
І знову сумна сторінка нашої історії – 85-річчя Голодомору в Україні, запалені вогні пронизують вічність у пам’ять про заморених і ненароджених. Реконструкцію історичних подій 1932-1933 років у міні-інсценізації відтворюють учні 7-В класу під керівництвом М.Ф.Ткач.
6 грудня – День Зройних Сил України – представляли учні 6-В класу з класним керівником Д.М. Тернущаком. На жаль, Книга пам’яті полеглих за Україну поповнилась ім’ям і випускника Верхньоводянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Ворохти І.І. Його та всіх героїв, що воювали і загинули за Україну в 2014році, вшанували хвилиною мовчання.
Січень приносить знаменну дату – 100-річчя Соборності України. Учні 6-Б під орудою класного керівника М.І.Боднар демонстрували флешмоб «Соборність», представляючи жовто-блакитні літери і промовляючи слова, що розкривають їх зміст.
Відеоролики, горювання сімей біля стелли героям Небесної Сотні під супровід «Пливе кача…» та діалог поколінь відтворили на сцені моторошний перебіг подій лютого 2014 року. М.І.Сойма та її вихованці 6-А класу створили реквієм, присвячений Дню героїв Небесної Сотні.
І ще одна кривава пам’ятка в історії Закарпаття, омита кров’ю героїв на Красному полі, – 15 березня 1939 року. У супроводі кадрів фільму «Срібна земля» та пісні Івана Павлюка «Чи чулисте,браття…» учні 11-Б нагадали присутнім про ті буремні події (кл.керівник О.В.Тернущак).
О.І.Дробчак зі своїми вихованцями 8-Б класу, учасниками шкільного лісництва, у формі живої газети акцентували увагу виступом «Бережи планету! Бережи природу рідної землі!». На сцені демонстрували інформаційні статті «Всесвітній день Землі», «Екологічні проблеми», «Охорона природи», «Майбутнє – в наших руках» та сформували своєрідну екологічну газету.
Травень приніс вшанування українських традицій, символів. Учні 9-А під керівництвом М.Ю.Гайналь підготували презентацію про школу «А над світом вишиванка цвіте» та флешмоб з прапором.
Креативність, фахова майстерність, системність у роботі та співпраця з учнями і батьками на основі педагогіки партнерства дали плідні результати – схвальні відгуки учасників семінару, позитивні емоції, палітру форм і методів проведення виховних заходів та цікавих ідей для подальшого впровадження.
Кабінет Міністрів вніс зміни у Положення про військово-патріотичну гру “Сокіл” (“Джура”)
Кабінет Міністрів вніс зміни у положення про військово-патріотичну гру «Джура». У Міністерстві освіти зазначають, що відтепер військово-патріотична гра «Джура» проводитиметься за новими програмами, зокрема «Джура-Оборонець», «Джура-Десантник», «Джура-Прикордонник», «Джура-Гвардієць» та «Джура-Поліцейський».
За словами міністра освіти Лілії Гриневич, виховання дітей та молоді на принципах, які сповідують здоровий спосіб життя, любов до держави, її символів та традицій, є важливою умовою для успішного розвитку країни.
«Тому управлінці усіх рівнів мають сприяти проведенню Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») і важливо, що це також передбачено постановою», – зазначила міністр.
Документ визначає, що брати участь у грі можуть школярі та вихованці закладів позашкільної освіти, члени громадських об’єднань, учасники молодіжних центрів тощо. Об’єднуючись у невеликі групи вони беруть участь у спортивних змаганнях, а також вчаться взаємодіяти у команді.
Під час гри з учасниками також проводять туристсько-краєзнавчі експедиції та походи, організовують зустрічі з видатними особистостями, наприклад, з членами національно-визвольних змагань, влаштовують перегляди та обговорення тематичних фільмів тощо.
«Новим положенням ми фактично розширюємо спектр впливу гри на розвиток української молоді. Крім того, воно чітко розмежовує повноваження усіх сторін, залучених до організації гри – центральних органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, освітян та громадськості», – додала Лілія Гриневич.
Вона також підкреслила, що у проекті бюджету на 2019 рік передбачено збільшення державного фінансування для проведення цієї гри.
Джерело: http://osvita.ua/school/62166/
Виховання патріотизму через відродження національних традицій
«Патріотизм – переконання, що твоя країна
краща за інші тому, що саме ти в ній народився»
(Бернард Шоу)
23 березня 2018 року на базі Водицької ЗОШ I-III ст. №1 відбувся районний семінар педагогів-організаторів з проблеми «Формування в учнів патріотичної свідомості і громадянської гідності через впровадження інноваційних форм і методів виховання».
Відкрила роботу семінару методист РМК відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА Т. М. Федосенко, яка ознайомила з планом роботи та звернула увагу на основні пріоритети, напрямки та ідеологічні засади розвитку національно-патріотичного виховання дітей та молоді й побажала плідної праці учасникам заходу.
Традиційно семінар розпочався з відкритого засідання учнівського парламенту «Підсумки місячника національно-патріотичного виховання». На порядку денному заслухали питання: звіт у формі презентації роботи комісій протягом місячника “Національно-патріотичного виховання”, ознайомлення та затвердження плану роботи учнівського парламенту на квітень місяць.
Чудовий настрій подарував учасникам семінару виховний захід «Свято Великдень». Педагогічні прийоми при формуванні в учнів почуття гордості за свої звичаї та традиції розкрила вчитель початкових класів Сойма В.І., демонструючи дитячі ігри «Вербовая дощечка», «Подоляночка», які в давнину гралися біля церкви на Великдень. Учні старших класів разом із заступником директора школи
Рахівською Г.Д. та педагогом-організатором Бережник О.М. відтворили великодні ігри для молоді та дорослих, а саме: «Голубку», «Ой по горі льон-льон, по долині мак-мак», «Дитинка», «Прутик».
Незабутніми були враження учасників семінару від майстер-класу з приготування паски, який вміло продемонстрували педагоги-газдині Г. Д. Рахівська, заступник директора з НВР та Т. Г. Никорич, вчитель образотворчого мистецтва.
Родзинкою семінару стала презентація навчального закладу, зокрема, розвиток освіти села Водиця з 1977 по 2017 роки, який цікаво подала Г.Д. Рахівська.
Учасники семінару мали змогу познайомитись із виставкою дитячих малюнків та плакатів на національно-патріотичну тематику, побувати у робочій кімнаті педагога-організатора, переглянути куточок органу учнівського самоврядування школи – Шкільного парламенту.
У обговоренні побаченого взяли участь педагоги-організатори Верхньоводянської ЗОШ I-III ст. №1, Кобилецько-Полянської ЗОШ I-III ст., Лазещинської ЗОШ I-III ст., Квасівської ЗОШ I-III ст., Плаюцької ЗОШ I-III ст. та Рахівської ЗОШ I-III ст. №2, які висловили свої враження та побажаннями про семінар, подякували за неоціненний досвід.
За підсумками семінару відбувся обмін думками та пропозиціями учасників щодо покращення роботи з даного напрямку. Педагоги-організатори отримали для використання в роботі електронний варіант методичних рекомендації з даної проблеми, адже всі зусилля педагогів задіяні на досягненні однієї мети – виховання патріотів нашої країни.
Виховання патріотизму – пріоритетний напрямок роботи заступників директорів з виховної роботи закладів освіти району
Одним із головних пріоритетів виховної діяльності школи на сучасному етапі реформування освіти є створення шкільного соціально-культурного освітнього середовища, яке сприяє розвитку високоосвіченої, культурної особистості, патріота своєї держави.
У даному напрямку роботу презентував творчий колектив педагогів Великобичківської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст. під керівництвом Ільчук Л.О. та Аксенюка В.М. на районному семінарі-практикумі заступників директорів з виховної роботи шкіл району. Колектив класних керівників та вихователів освітнього закладу має досить вагомий досвід роботи з питання «Формування в учнів патріотичної свідомості і громадянської гідності через впровадження інноваційних форм і методів виховання», яке було представлене через ряд показових виховних заходів. Підтвердженням плідної роботи були чітко сплановані та вміло організовані виховні години: у 2 класі “Ми – діти твої, Україно!”, у 3 класі “З Україною в серці” та в 5 класі “Подорож до Карпатської України” (класні керівники та вихователі Карпа Я.Л., Русин О.Ю., Сищук І.М.) та позакласний захід “Січовицькі ігри”, присвячені 79-ій річниці Карпатської України (з елементами військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”). Школярі разом зі своїми наставниками показали свою щиру, непідробну любов до України, свого народу, рідної школи, вчителів, а також пам’ять про трагічну сторінку історії – захисників Карпатської України.
Позакласний захід “Січовицькі ігри” був присвячений 79-ій річниці Карпатської України, відбувався вже 15 раз традиційно у формі змагань з елементами військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) між учнями 10-11 класів Великобичківської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст. та Лужанської ЗОШ І-ІІІ ст. Захід, підготовлений вчителем історії та правознавства Йосипчуком В.Й., фізичної культури Ковальчуком А.В. та Соколовичем Р.Р. під керівництвом заступника директора з виховної роботи Аксенюка В.М., не залишив байдужим жодного присутнього в залі, не просто нагадав про події Карпатської України, а й про те, що кожен має пам’ятати свою історію, а такі кмітливі, влучні, фізично сильні, витривалі й вправні випускники гідно стануть на захист своєї Батьківщини. В результаті чесної боротьби голова журі отець Микола Копич оголосив перемогу команди школи-інтернату. Обом командам-учасникам змагань та кращим її представникам вручено почесні грамоти.
Цікавими й пізнавальними видалися учасникам семінару й організовані екскурсії закладом освіти. Ільчук Л.О., директор школи-інтернату, ознайомила присутніх з алеєю різьби, нещодавно створеною руками умільців під час конкурсу-фестивалю «Битва різьбярів». А учні-екскурсоводи під керівництвом вчителя української мови та літератури Гоголіної В.В. презентували експозиції музею ім. В.Тегзи.
Як заступник директора з виховної роботи Аксенюк В.М. розповів про організацію системної виховної роботи особливого закладу загальної середньої освіти – школи-інтернату, поділився з колегами досвідом роботи з організації заходів національно-патріотичного спрямування. Під час обговорення проведених заходів слова подяки за презентацію системи виховної роботи в рамках семінару висловили завучі шкіл м.Рахова Шмиг М.В., с.В.Водяного Пукман Н.П., c.Видричка Грапенюк М.С., с.Лазещина Абрамчук О.Й., смт. В.Бичків Лакатош Н.М., с.Луг Митрюк Б.В. та методист РМК Федосенко Т.М. Завдяки таким педагогам, як у Великобичківській ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст., підростаюче покоління стане гідними громадянами, справжніми патріотами, що не задумуючись стане на захист свободи української держави.
Вшанували пам’ять Небесної сотні
На виконання розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 12.02.2018 №67 «Про вшанування в області подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні», розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації від 19.02.2018 № 38 «Про вшанування в районі подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні у закладах освіти Рахівського району відбулися наступні заходи:
- тематичні шкільні лінійки «Незламний дух…Пам’яті Героїв Небесної Сотні» (Великобичківська ЗОШ І-ІІ ст. №3), «Герої нашого часу» (Плаюцька ЗОШ І-ІІІ ст., Богданська ЗОШ І-ІІІ ст., Стримбівська ЗОШ І-ІІІ ст., Видричанська ЗОШ І-ІІІ ст), «Небесна Сотня. Події 2013-2014» (Костилівська ЗОШ І-ІІІ ст., Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст),
- перегляд документальних фільмів «На варті неба», «Небесна Сотня поіменно» (Розтоківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Палаюча зима: боротьба України за свободу» (Білинська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Зима, що нас змінила» (Великобичківська ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст);
-
- години спілкування «Герої Небесної сотні» (Білинська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Пам’ятаємо загиблих, шануємо живих» (Кобилецько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Вони помирали, щоб жила незалежна Україна», «За Україну, за її волю! Вічна пам’ять героїв Небесної сотні!» (Видричанська ЗОШ І-ІІІ ст.);
-
- конференції «Україна: спільна відповідальність за майбутнє» (Великобичківська ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст.), «Україна – минуле, сучасне, майбутнє» (Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст.);
- уроки мужності «Україна – це територія Гідності та Свободи» (Квасівська ЗОШ І-ІІІ ст.);
-
- інформаційно-просвітницькі години, присвячені висвітленню подій, пов’язаних з історією державотворення (Квасівська ЗОШ І-ІІІ ст., Білинська ЗОШ І-ІІІ ст. );
-
- семінар «Виклик історії: Революція Гідності» (Водицька ЗОШ І-ІІІ ст.№1);
-
- вечір-реквієм «В нашій пам’яті вони назавжди залишились» (Розтоківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Небесна Сотня» (Рахівська ЗОШ І-ІІІ ст. №4), «Пам’яті Небесної Сотні (Косівсько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1);
-
- виставки дитячих малюнків «Діти України за мир» (Верхньоводянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1),
- випущено стіннівки: «Революція Гідності: ціна свободи» (Верхньоводянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1), «Герої сьогодення» (Костилівська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Небесна Сотня» (Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Ніч, яка перевернула світ» (Діловецька ЗОШ І-ІІІ ст.);
У всіх школах класними керівниками проведені виховні години, в шкільних бібліотеках бібліотекарями оформлені книжково-ілюстративні виставки.
В музеях, які діють при закладах загальної середньої освіти оновлені експозиції та стенди «Майдан. Революція Гідності (Косівсько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1),
У Квасівській ЗОШ І-ІІІ ст., Діловецькій ЗОШ І-ІІІ ст. відбулися зустрічі з учасниками подій на майдані та з воїнами АТО.
20 лютого учні та педпрацівники Верхньоводянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Водицької ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Діловецької ЗОШ І-ІІІ ст взяли участь у покладанні квітів до Пам’ятних знаків та Обелісів слави. Також в цей день педагогічні колективи та учні Рахівських закладів загальної середньої освіти взяли участь у «Марші Гідності» та спільній панахиді на міській площі, а учні Великобичківських закладів загальної середньої освіти та, Плаюцької ЗОШ І-ІІІ ст. взяли участь у селищних мітингах вшанування Героїв України, які загинули за нашу свободу.
З нагоди відзначення Дня пам’яті Героїв Крут, з метою належного вшанування пам’яті полеглих у бою під Крутами 29 січня 2018 року в закладах загальної середньої освіти району було проведено ряд заходів:
- хвилини мовчання «Спом’яни їх, не забудь…»;
- загальношкільні лінійки-реквієми «Перемога українського духу», «Лицарство Крут! Ваш чуєм зов – невтомно далі йти!», «Українські добровольчі батальйону 2014 року та Герої Крут 1918 року», «коли стають до зброї діти, народ цей не перемогти!»;
- виховні години «Крути – символ українського патріотизму», «Скорботні дні в історії моєї держави», «Молодь за волю України», «29 січня – день памяті жертв під Крутами», «Крути – наша слава, наша історія», «Юні оборонці Батьківщини», «Крути символ українського патріотизму»;
- години спілкування «Символ українського героїзму: бій під Крутами», «Герої Крут у пам’яті людській », «Тут кувалась наша воля», «Юні оборонці Батьківщини»;
- лекції «Бій під Крутами та умови Брест-Литовського мирного договору» «Кривавий бій під Крутами – його історичне значення»;
- конференції «Українська революція 1918-1921рр. – шлях до незалежності», «Крути – символ національної честі і військової доблесті», «Що означає бути патріотом»;
- круглі столи «Правда про Крутську трагедію», «Герої Крут. Міфи та реальність»;
- уроки пам’яті та патріотизму «Цих днів не змовкне слава», «Герої Крут», «Крути, історія та сучасність», «Юні оборонці Батьківщини», «Україна в боротьбі за збереження державної незалежності», «Через віки ваш вчинок в пам’яті зростає»;
- усні журнали «Герої Крут – вічно живі», «Нев’янучий вінок пам’яті героїв Крут»;
- бесіди «Пам’ятай про Крути», «Крути… Мужність і біль України», «Бій під Крутами – подвиг та трагедія в історії України», «Ваш світлий подвиг незабутній», «Хто такі герої Крут»;
- уроки-диспути «Спом`яни їх не забудь!», «Подвиг героїв Крут – уроки для сучасної України»;
- перегляд та обговорення фільмів «Україна: забута історія», «Бій під Крутами», «Україна, забута історія – Крути – Молода кров», «Герої України. Крути. Перша незалежність», «Бій під Крутами»;
- перегляд мультимедійних презентацій «Пам׳ятай про Крути»;
- літературні читання віршів П. Тичини, Б. Стельмаха, О. Яворського, Я. Славутича про героїв Крут;
- вечори пам’яті «Велика ціна визволення»;
- випуск стіннівок «Пам’ятаємо Крути», «Ніч яка змінила нас», «За волю України полеглим синам в обороні під Крутами»;
- виставки малюнків «Герої живуть вічно»;
- у шкільних бібліотеках оформлено тематичні книжкові виставки «Вони загинули щоб жити», «Подвиг героїв під Крутами», «Бій Крутами», «Біль мого народу-Крути», «Бій під Крутами 29 січня 1918 року».
День Соборності
З нагоди відзначення Дня Соборності України та 72-ї річниці утворення Закарпатської області у складі України 22 січня на площі перед Рахівською районною державною адміністрацією зібралися для формування колони працівники закладів культури, освіти, представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, громадськість міста Рахів.
Урочистий мітинг пройшов у парку ім. Шевченка, де було здійснено покладання квітів до пам’ятника видатному діячу Української держави, борцю за свободу і незалежність України – Тарасу Шевченку.
Під час заходу кандидатом історичних наук Петром Ференцем були окреслені найважливіші віхи в історії держави та названі знаменні постаті, що навічно вкарбувалися в життєву спадщину української нації.
Цього дня на будівлях закладів освіти замайоріли урочисто підняті Державні Прапори України, класними керівниками проведено тематичні лінійки, уроки патріотичного виховання, шкільні конференції та години спілкування, що висвітлювали тему пам’ятної дати. У бібліотеках розгорнуті літературні виставки, присвячені проголошенню Акту Злуки Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки.
Обмін досвідом: вчителі району про національно-патріотичне виховання
«Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання. Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості», – зазначено в Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
Саме тому робота районного методичного об’єднання класних керівників здійснюється в напрямку популяризації кращого педагогічного досвіду та системної роботи досвідчених педагогів. З цією метою під час зимових канікул у Костилівській ЗОШ І-ІІІ ступенів відбувся семінар класних керівників на тему «Національно-патріотичне виховання як фактор цілісного формування особистості».
Керівництво закладу загальної середньої освіти презентувало систему виховних заходів, а класні керівники 5-11 класів продемонстрували різноманітні форми та методи, які вони використовують у своїй виховній роботі під час відкритого показового засідання методичного об’єднання, очолюваного класним керівником, вчителем української мови та літератури Веклюк В.М.
Вартими уваги були доробки «Віртуальний тур визначними місцями України», вікторина «Я і Україна», етнографічний квест «Українська світлиця добром іскриться», мовознавчий турнір, виховна година-діалог «Роде мій красний», інтелектуальна гра «Поле чудес» «Ми пишаємося вами», «Стежками рідного краю», телевікторина «Хто зображений на фото?», проект «Берлибаські коломийки» та інші, представлені педагогами школи.
Федосенко Т.М., керівник семінару, методист РМК, надала учасникам семінару з усіх шкіл району методичні рекомендації щодо планування роботи класного керівника, зокрема здійснення аналізу й узагальнення роботи з класним колективом протягом навчального року.
Про районний штаб Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) Переглянути
Про районну Програму патріотичного виховання молоді, формування здорового способу життя, розвитку духовності, моральних засад суспільства та забезпечення завдань щодо приписки громадян України до призивної дільниці і призову їх на військову службу на 2018-2020 роки Переглянути
Наказ “Про проведення у 2017-2018 н.р. шкільних та І (районного) етапів Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) Переглянути
Наказ “Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді Переглянути
Наказ МОН № 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах»
Наказ МОН від 07 вересня 2000 № 439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».
Наказ МОН № 768 від 16 липня 2015 року “Про національно-патріотичне виховання в системі освіти”
Українське «Я» у вогні минулого століття
(до 100-річчя подій Української революції)
Будь-яка революція – це кардинальна зміна системи. Чи то політичної чи суспільної. Українська історія пам’ятає безліч подій, які ми можемо розцінювати як вирішальні перетворення. До прикладу період Українських визвольних змагань 1917-1921 рр., Революція на граніті у 1990 році, боротьба за незалежність у 1991 році, Помаранчева революція, Революція Гідності 2013 року. Одну від одної їх віддаляє час, простір, історичні передумови, різні герої, але є те, що їх об’єднує. Відомий історик, поет, громадсько-політичний діяч, академік Павло Павлович Гай-Нижник як ніхто інший відшукав ті слова, які якнайкраще зможуть передати цілісну суть подій давно минулих і подій, за якими ми спостерігали нещодавно:
Це – революція! Повстання за життя!
Нове дихáння! Час різдва героїв!
Це – еволюція! Братерства відчуття
Й нової нації. Письмо святих сувоїв
І долі кращої. Це – шлях у майбуття!
Події Української революції 1917-1919 рр. стали відправною точкою для початку українського державотворення у ХХ столітті адже саме в цей період українці стали на шлях творення власної державності, на шлях націєтворення.
Важливе місце у цьому процесі посідає діяльність Української Центральної Ради, яка стала фундатором відродження української нації, політичного і духовного визволення власного народу та реалізації його права на самовизначення. Саме вона, в період перебування України в епіцентрі Першої світової війни, політичної кризи у Російській імперії очолила український національно-визвольний рух. Тільки завдячуючи УЦР українство трансформувалося у національно свідому, цивілізовану й політичну громаду і це стало апогеєм формування української «історичної нації».
Українська Центральна Рада після політичного сну українців, виголосила і внесла в практичну площину стратегічну мету побудови Української держави, яка закріпилася як дороговказ українського державотворення на століття. За твердженням Я. Яцківа «півтора рядка друкованого тексту: «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого незалежною, вільною, суверенною державою Українського народу» – вмістили констатацію факту, який декільком поколінням найкращих синів України, здавався жаданою, але недосяжною мрією».
І сьогодні, спробувавши відповісти на запитання, що об’єднує сучасне покоління українців, варто нагадати всім: нас об’єднує велична й трагічна історію власного народу, любов до цього народу та до цієї землі.
І саме така сторінка історії України як період визвольних змагань 1917-1918 рр., діяльність Української Центральної Ради, ніколи не зітреться з пам’яті прийдешніх поколінь, бо вона присвячена народженню Українського «Я».
Завдання вчителя – показати не так перебіг історичних подій, як їх значення…