Національно-патріотичне виховання

Виховання патріотизму через відродження національних традицій

 «Патріотизм – переконання, що твоя країна

краща за інші тому, що саме ти в ній народився»

(Бернард Шоу)

 

23 березня 2018 року на базі Водицької ЗОШ I-III ст. №1 відбувся районний семінар педагогів-організаторів з проблеми «Формування в учнів патріотичної свідомості і громадянської гідності через впровадження інноваційних форм і методів виховання».

Відкрила роботу семінару методист РМК відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА Т. М. Федосенко, яка ознайомила з планом роботи та звернула увагу на основні пріоритети, напрямки та ідеологічні засади розвитку національно-патріотичного виховання дітей та молоді й побажала плідної праці учасникам заходу.

Традиційно семінар розпочався з відкритого засідання учнівського парламенту «Підсумки  місячника національно-патріотичного виховання».  На порядку денному заслухали питання: звіт у формі презентації роботи комісій протягом місячника “Національно-патріотичного виховання”,  ознайомлення та затвердження плану роботи учнівського парламенту на квітень місяць.

 

Чудовий настрій подарував учасникам семінару виховний захід «Свято Великдень». Педагогічні прийоми при формуванні в учнів почуття гордості за свої звичаї та традиції розкрила вчитель початкових класів Сойма В.І., демонструючи дитячі ігри «Вербовая дощечка», «Подоляночка», які в давнину гралися біля церкви на Великдень. Учні старших класів разом із заступником директора школи Рахівською Г.Д. та педагогом-організатором Бережник О.М. відтворили великодні ігри для молоді та дорослих, а саме: «Голубку», «Ой по горі льон-льон, по долині мак-мак», «Дитинка», «Прутик».

 

 

Незабутніми були враження учасників семінару від майстер-класу з приготування паски, який вміло продемонстрували педагоги-газдині Г. Д. Рахівська, заступник директора з НВР та Т. Г. Никорич, вчитель образотворчого мистецтва.

Родзинкою семінару стала презентація навчального закладу, зокрема, розвиток освіти села Водиця з 1977 по 2017 роки, який цікаво подала Г.Д. Рахівська.

Учасники семінару мали змогу познайомитись із виставкою дитячих малюнків та плакатів на національно-патріотичну тематику, побувати у робочій кімнаті педагога-організатора, переглянути куточок органу учнівського самоврядування школи – Шкільного парламенту.

У обговоренні побаченого взяли участь педагоги-організатори Верхньоводянської ЗОШ I-III ст. №1, Кобилецько-Полянської ЗОШ I-III ст., Лазещинської ЗОШ I-III ст., Квасівської ЗОШ I-III ст., Плаюцької ЗОШ I-III ст. та Рахівської ЗОШ I-III ст. №2, які висловили свої враження та побажаннями про семінар, подякували за неоціненний досвід.

За підсумками семінару відбувся обмін думками та пропозиціями учасників щодо покращення роботи з даного напрямку. Педагоги-організатори отримали для використання в роботі електронний варіант методичних рекомендації з даної проблеми, адже всі зусилля педагогів задіяні на досягненні однієї мети – виховання патріотів нашої країни.


Виховання патріотизму – пріоритетний напрямок роботи заступників директорів з виховної роботи закладів освіти району

Одним із головних пріоритетів виховної діяльності школи на сучасному етапі реформування освіти є створення шкільного соціально-культурного освітнього середовища, яке сприяє розвитку високоосвіченої, культурної особистості, патріота своєї держави.

У даному напрямку роботу презентував творчий колектив педагогів Великобичківської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст. під керівництвом Ільчук Л.О. та Аксенюка В.М. на районному семінарі-практикумі заступників директорів з виховної роботи шкіл району. Колектив класних керівників та вихователів освітнього закладу має досить вагомий досвід роботи з питання «Формування в учнів патріотичної свідомості і громадянської гідності через впровадження інноваційних форм і методів виховання», яке було представлене через ряд показових виховних заходів. Підтвердженням плідної роботи були чітко сплановані та вміло організовані виховні години: у 2 класі “Ми – діти твої,  Україно!”, у 3 класі “З Україною в серці” та в 5 класі “Подорож до Карпатської України” (класні керівники та вихователі Карпа Я.Л., Русин О.Ю., Сищук І.М.) та позакласний захід “Січовицькі ігри”, присвячені 79-ій річниці Карпатської України (з елементами військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”). Школярі разом зі своїми наставниками показали свою щиру, непідробну любов до України, свого народу, рідної школи, вчителів, а також пам’ять про трагічну сторінку історії – захисників Карпатської України.

             Позакласний захід “Січовицькі ігри” був присвячений 79-ій річниці Карпатської України, відбувався вже 15 раз традиційно у формі змагань з  елементами військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) між учнями 10-11 класів Великобичківської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст. та Лужанської ЗОШ І-ІІІ ст. Захід, підготовлений вчителем історії та правознавства Йосипчуком В.Й., фізичної культури Ковальчуком А.В. та Соколовичем Р.Р. під керівництвом заступника директора з виховної роботи Аксенюка В.М., не залишив байдужим жодного присутнього в залі, не просто нагадав про події Карпатської України, а й про те, що кожен має пам’ятати свою історію, а такі кмітливі, влучні, фізично сильні, витривалі й вправні випускники гідно стануть на захист своєї Батьківщини. В результаті чесної боротьби голова журі отець Микола Копич оголосив перемогу команди школи-інтернату. Обом командам-учасникам змагань та кращим її  представникам вручено почесні грамоти.

Цікавими й пізнавальними видалися учасникам семінару й організовані екскурсії закладом освіти. Ільчук Л.О., директор школи-інтернату, ознайомила присутніх з алеєю різьби, нещодавно створеною руками умільців під час конкурсу-фестивалю «Битва різьбярів». А учні-екскурсоводи під керівництвом вчителя української мови та літератури Гоголіної В.В. презентували експозиції музею ім. В.Тегзи.

Як заступник директора з виховної роботи Аксенюк В.М. розповів про організацію системної виховної роботи особливого закладу загальної середньої освіти – школи-інтернату, поділився з колегами досвідом роботи з організації заходів національно-патріотичного спрямування. Під час обговорення проведених заходів слова подяки за презентацію системи виховної роботи в рамках семінару висловили завучі шкіл м.Рахова Шмиг М.В., с.В.Водяного Пукман Н.П., c.Видричка Грапенюк М.С., с.Лазещина Абрамчук О.Й., смт. В.Бичків Лакатош Н.М., с.Луг Митрюк Б.В. та методист РМК Федосенко Т.М. Завдяки таким педагогам, як у Великобичківській ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст., підростаюче покоління стане гідними громадянами, справжніми патріотами, що не задумуючись стане на захист свободи української держави.


Вшанували пам’ять Небесної сотні

На виконання розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 12.02.2018 №67 «Про вшанування в області подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні», розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації від 19.02.2018  № 38 «Про вшанування в районі подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні у закладах освіти Рахівського району відбулися наступні заходи:

  • тематичні шкільні лінійки «Незламний дух…Пам’яті Героїв Небесної Сотні» (Великобичківська ЗОШ І-ІІ ст. №3), «Герої нашого часу» (Плаюцька ЗОШ І-ІІІ ст., Богданська ЗОШ І-ІІІ ст., Стримбівська ЗОШ І-ІІІ ст., Видричанська ЗОШ І-ІІІ ст), «Небесна Сотня. Події 2013-2014» (Костилівська ЗОШ І-ІІІ ст., Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст),
  • перегляд документальних фільмів «На варті неба», «Небесна Сотня поіменно» (Розтоківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Палаюча зима: боротьба України за свободу» (Білинська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Зима, що нас змінила» (Великобичківська ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст);
  • години спілкування «Герої Небесної сотні» (Білинська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Пам’ятаємо загиблих, шануємо живих» (Кобилецько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Вони помирали, щоб жила незалежна Україна», «За Україну, за її волю! Вічна пам’ять героїв Небесної сотні!» (Видричанська ЗОШ І-ІІІ ст.);
  • конференції «Україна: спільна відповідальність за майбутнє» (Великобичківська ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст.), «Україна – минуле, сучасне, майбутнє» (Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст.);
  • уроки мужності «Україна – це територія Гідності та Свободи» (Квасівська ЗОШ І-ІІІ ст.);

  • інформаційно-просвітницькі години, присвячені висвітленню подій, пов’язаних з історією державотворення (Квасівська ЗОШ І-ІІІ ст., Білинська ЗОШ І-ІІІ ст. );
  • семінар «Виклик історії: Революція Гідності» (Водицька ЗОШ І-ІІІ ст.№1);
  • вечір-реквієм «В нашій пам’яті вони назавжди залишились» (Розтоківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Небесна Сотня» (Рахівська ЗОШ І-ІІІ ст. №4), «Пам’яті Небесної Сотні (Косівсько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1);
  • виставки дитячих малюнків «Діти України за мир» (Верхньоводянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1),
  • випущено стіннівки: «Революція Гідності: ціна свободи» (Верхньоводянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1), «Герої сьогодення» (Костилівська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Небесна Сотня» (Росішківська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Ніч, яка перевернула світ» (Діловецька ЗОШ І-ІІІ ст.);

У всіх школах класними керівниками проведені виховні години, в шкільних бібліотеках бібліотекарями оформлені книжково-ілюстративні виставки.

В музеях, які діють при закладах загальної середньої освіти оновлені експозиції та стенди «Майдан. Революція Гідності (Косівсько-Полянська ЗОШ І-ІІІ ст. №1),

У Квасівській ЗОШ І-ІІІ ст., Діловецькій ЗОШ І-ІІІ ст. відбулися зустрічі з учасниками подій на майдані та з воїнами АТО.

20 лютого учні та педпрацівники Верхньоводянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Водицької ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Діловецької ЗОШ І-ІІІ ст взяли участь у покладанні квітів до Пам’ятних знаків та Обелісів слави. Також в цей день педагогічні колективи та учні Рахівських закладів загальної середньої освіти взяли участь у «Марші Гідності» та спільній панахиді на міській площі, а учні Великобичківських закладів загальної середньої освіти та, Плаюцької ЗОШ І-ІІІ ст. взяли участь у селищних мітингах вшанування Героїв України, які загинули за нашу свободу.

 


З нагоди відзначення Дня пам’яті Героїв Крут, з метою належного вшанування пам’яті полеглих у бою під Крутами 29 січня 2018 року  в закладах загальної середньої освіти району було проведено ряд заходів:

  • хвилини мовчання «Спом’яни їх, не забудь…»;
  • загальношкільні лінійки-реквієми «Перемога українського духу», «Лицарство Крут! Ваш чуєм зов – невтомно далі йти!», «Українські добровольчі батальйону 2014 року та Герої  Крут 1918 року», «коли стають до зброї діти, народ цей не перемогти!»;
  • виховні години «Крути – символ українського патріотизму», «Скорботні дні в історії моєї держави», «Молодь за волю України», «29 січня – день памяті жертв під Крутами», «Крути – наша слава, наша історія», «Юні оборонці Батьківщини», «Крути символ українського патріотизму»;
  • години спілкування «Символ українського героїзму: бій під Крутами», «Герої Крут у пам’яті людській », «Тут кувалась наша воля», «Юні оборонці Батьківщини»;
  • лекції «Бій під Крутами та умови Брест-Литовського мирного договору» «Кривавий бій під Крутами – його історичне значення»;

  • конференції «Українська революція 1918-1921рр. – шлях до незалежності», «Крути – символ національної честі і військової доблесті», «Що означає бути патріотом»;
  • круглі столи «Правда про Крутську трагедію», «Герої Крут. Міфи та реальність»;
  • уроки пам’яті та патріотизму «Цих днів не змовкне слава», «Герої Крут», «Крути, історія та сучасність», «Юні оборонці Батьківщини», «Україна в боротьбі за збереження державної незалежності», «Через віки ваш вчинок в пам’яті зростає»;
  • усні журнали «Герої Крут – вічно живі», «Нев’янучий вінок пам’яті героїв Крут»;
  • бесіди «Пам’ятай про Крути», «Крути… Мужність і біль України», «Бій під Крутами – подвиг та трагедія в історії України», «Ваш світлий подвиг незабутній», «Хто такі герої Крут»;
  • уроки-диспути «Спом`яни їх не забудь!», «Подвиг героїв Крут – уроки для сучасної України»;
  • перегляд та обговорення фільмів «Україна: забута історія», «Бій під Крутами», «Україна, забута історія – Крути – Молода кров», «Герої України. Крути. Перша незалежність», «Бій під Крутами»;
  • перегляд мультимедійних презентацій «Пам׳ятай про Крути»;
  • літературні читання віршів П. Тичини, Б. Стельмаха, О. Яворського, Я. Славутича про героїв  Крут;
  • вечори пам’яті «Велика ціна визволення»;
  • випуск стіннівок «Пам’ятаємо Крути», «Ніч яка змінила нас», «За волю України полеглим синам в обороні під Крутами»;
  • виставки малюнків «Герої живуть вічно»;
  • у шкільних бібліотеках оформлено тематичні книжкові виставки «Вони загинули щоб жити», «Подвиг героїв під Крутами», «Бій Крутами», «Біль мого народу-Крути», «Бій під Крутами 29 січня 1918 року».

День Соборності

З нагоди відзначення Дня Соборності України та 72-ї річниці утворення Закарпатської області у складі України 22 січня на площі перед Рахівською районною державною адміністрацією зібралися для формування колони працівники закладів культури, освіти, представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, громадськість міста Рахів.

Урочистий мітинг пройшов у парку ім. Шевченка, де було здійснено покладання квітів до пам’ятника видатному діячу Української держави, борцю за свободу і незалежність України – Тарасу Шевченку.

Під час заходу кандидатом історичних наук Петром Ференцем були окреслені найважливіші віхи в історії держави та названі знаменні постаті, що навічно вкарбувалися в життєву спадщину української нації.

Цього дня на будівлях закладів освіти замайоріли урочисто підняті Державні Прапори України, класними керівниками проведено тематичні лінійки, уроки патріотичного виховання, шкільні конференції та години спілкування, що висвітлювали тему пам’ятної дати. У бібліотеках розгорнуті літературні виставки, присвячені проголошенню Акту Злуки Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки.


Обмін досвідом: вчителі району про національно-патріотичне виховання

 «Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання. Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості», – зазначено в Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.

Саме тому робота районного методичного об’єднання класних керівників здійснюється в напрямку популяризації кращого педагогічного досвіду та системної роботи досвідчених педагогів. З цією метою під час зимових канікул у Костилівській ЗОШ І-ІІІ ступенів відбувся семінар класних керівників на тему «Національно-патріотичне виховання як фактор цілісного формування особистості».

Керівництво закладу загальної середньої освіти презентувало систему виховних заходів, а класні керівники 5-11 класів продемонстрували різноманітні форми та методи, які вони використовують у своїй виховній роботі під час відкритого показового засідання методичного об’єднання, очолюваного класним керівником, вчителем української мови та літератури Веклюк В.М.

Вартими уваги були доробки «Віртуальний тур визначними місцями України», вікторина «Я і Україна», етнографічний квест «Українська світлиця добром іскриться», мовознавчий турнір, виховна година-діалог «Роде мій красний», інтелектуальна гра «Поле чудес» «Ми пишаємося вами», «Стежками рідного краю», телевікторина «Хто зображений на фото?», проект «Берлибаські коломийки» та інші, представлені педагогами школи.

Федосенко Т.М., керівник семінару, методист РМК, надала учасникам семінару з усіх шкіл району методичні рекомендації щодо планування роботи класного керівника, зокрема здійснення аналізу й узагальнення роботи з класним колективом протягом навчального року.


Про районний штаб Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) Переглянути


Про районну Програму патріотичного виховання молоді, формування здорового способу життя, розвитку духовності, моральних засад суспільства та забезпечення завдань щодо приписки громадян України до призивної дільниці і призову їх на військову службу на  2018-2020 роки Переглянути


Наказ “Про проведення у 2017-2018 н.р. шкільних та І (районного) етапів Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) Переглянути


Наказ “Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді Переглянути


Наказ МОН № 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах»


Наказ МОН від 07 вересня 2000 № 439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».


Наказ МОН № 768 від 16 липня 2015 року “Про національно-патріотичне виховання в системі освіти”


 

Українське «Я» у вогні минулого століття

(до 100-річчя подій Української революції)

Будь-яка революція – це кардинальна зміна системи. Чи то політичної чи суспільної. Українська історія пам’ятає безліч подій, які ми можемо розцінювати як вирішальні перетворення. До прикладу період Українських визвольних змагань 1917-1921 рр., Революція на граніті у 1990 році, боротьба за незалежність у 1991 році, Помаранчева революція, Революція Гідності 2013 року. Одну від одної їх віддаляє час, простір, історичні передумови, різні герої, але є те, що їх об’єднує. Відомий історик, поет, громадсько-політичний діяч, академік Павло Павлович Гай-Нижник  як ніхто інший відшукав ті слова, які  якнайкраще зможуть передати цілісну суть подій давно минулих і подій, за якими ми спостерігали нещодавно: 

Це – революція! Повстання за життя!
Нове дихáння! Час різдва героїв!
Це – еволюція! Братерства відчуття
Й нової нації. Письмо святих сувоїв
І долі кращої. Це – шлях у майбуття!

Події Української революції 1917-1919 рр. стали відправною точкою для початку українського державотворення у ХХ столітті адже саме в цей період українці стали на шлях творення власної державності, на шлях націєтворення.

Важливе місце у цьому процесі посідає діяльність Української Центральної Ради, яка стала фундатором відродження української нації, політичного і духовного визволення власного народу та реалізації його права на самовизначення. Саме вона, в період перебування України в епіцентрі Першої світової війни, політичної кризи у Російській імперії очолила український національно-визвольний рух. Тільки завдячуючи УЦР українство трансформувалося у національно свідому, цивілізовану й політичну громаду і це стало апогеєм формування української «історичної нації».

Українська Центральна Рада після політичного сну українців, виголосила і внесла в практичну площину стратегічну мету побудови Української держави, яка закріпилася як дороговказ українського державотворення на століття. За твердженням Я. Яцківа «півтора рядка друкованого тексту: «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого незалежною, вільною, суверенною державою Українського народу» – вмістили констатацію факту, який декільком поколінням найкращих синів України, здавався жаданою, але недосяжною мрією».

І сьогодні, спробувавши відповісти на запитання, що об’єднує сучасне покоління українців, варто нагадати всім: нас  об’єднує велична й трагічна історію власного народу, любов до  цього народу та до цієї землі.

І саме така сторінка історії України як період визвольних змагань 1917-1918 рр., діяльність Української Центральної Ради, ніколи не зітреться з пам’яті прийдешніх поколінь, бо вона присвячена народженню Українського «Я».

Завдання вчителя – показати не так перебіг історичних подій, як їх значення…